V nabídkách k prodeji se nabízí mnoho domů, Váš musí být ten nejlepší a k tomu je důležitá pečlivá příprava – stanovit si výchozí cenu, shromáždit dokumentaci, připravit prezentaci a prohlídky.
Ceny domů nemají takové široké srovnání (pokud se nejedná například o souvislou zástavbu stejných nebo podobných budov, postavených v rámci developerského projektu) jako byty. Domy jsou rozdílné architekturou, stavebními materiály a samozřejmě i stavem, záleží také na velikosti pozemku. Na internetu a realitních portálech se můžeme trochu zorientovat a vidět z nabídky s jakou částkou tak asi můžeme počítat.
Určující je lokalita, bezprostřední okolí, jak působí sousední zástavba, jaký je výhled, příjezdová cesta. To jsou takové plusy a mínusy při určování ceny.
Na starší nemovitosti často kupující hledí jako na pozemek, jehož součástí je dům, ne jako na dům s pozemkem.
Je dobré se na to připravit, pokud máte k domu určitou citovou vazbu.
Trend posledních let je spíše nakloněn k bourání starého a vybudování nového, dle svých představ, s moderními materiály a technologiemi. Přestavby a rekonstrukce jsou náročné z mnoha důvodů. Kvalitních pozemků za určitou cenu není na trhu tolik, takže kdo chce stavět, hledá často jako alternativu i pozemek se stavbou, zvlášť když se jedná o proluku a jistotu okolí.
Samozřejmě to neplatí, pokud se jedná o historickou nebo architektonicky hodnotnou budovu.
Ať se jedná o nový nebo starý dům, je nutná kvalitní prezentace s transparentními informacemi a fotografie. I u toho starého se vyplatí vystěhování nepotřebných věcí, úklid a základní výmalba, aby prostor působil co nejlépe. Případně u domu opravdu v nedobrém stavu alespoň očistit stěny a také upravit pozemek, posekat trávu, zastříhnout keře.
Prezentace a fotografie musí nalákat k otevření inzerátu.
U starého domu se dá v prezentaci vytáhnout to, co je zajímavé, navodit atmosféru (sluncem zalitá zahrada, skalka, rozkvetlý keř, okolí). Kupuje se i pocitově.
A výjimečný dům si zaslouží výjimečnou prezentaci, do které se dvojnásob vyplatí investovat (home staging, video).
Zbývá zkontrolovat, zda je kompletní dokumentace k domu (něco lze opatřit na katastru či archivu stavebního úřadu), zda nechybí nějaký důležitý dokument (dodatečná kolaudace stavby na pozemku, revize, povolení apod.), zda jsou vyřešena věcná břemena a neskrývá se tam nějaký pomyslný kostlivec ve skříni. Pokud je hypotéka, informovat se v bance na podmínky předčasného splacení při prodeji.
Kupující jsou obezřetní, a tak si mnohdy sami zjišťují, zda je s nemovitostí vše v pořádku, jaký je územní plán v lokalitě, zda se jim např. nějakou plánovanou výstavbou nezmění okolí.
S cenou se dá vždy hýbat, ale nemá smysl nabízet za nereálnou. Běžná nemovitost, která visí dlouho v nabídce se stává podezřelou. A nedoporučuji mít cenu neveřejnou (informace na vyžádání, v kanceláři apod.). Někoho to definitivně a zbytečně odradí.
Ne vždy je trh příznivý, v tom případě se musí i průběžně upravovat fotografie v prezentaci. Nabízet na podzim nemovitost, s tajícím sněhem na trávníku, odhalujícím start prodeje na počátek března, dává potencionálním zájemcům jen argument ke smlouvání, což není každému příjemné.
No a když je vše připravené a spuštěné, můžeme se očekávat první reakce a ideálně vítat první zájemce.