Jak připravit vše k prodeji Vašeho bytu

KROK Č.1 CENA

Nejprve je důležité stanovit si cenu, shromáždit dokumentaci, připravit vše ke kvalitní prezentaci, určit si strategii prodeje.

Na trhu je konkurence a Váš byt musí prorazit mezi ostatními. At‘ nabízíte luxusní nemovitost nebo zcela běžnou (ale co je „běžná“…).

Na prvním místě každého zajímá, kolik může za svou nemovitost získat peněz.

Aby se předešlo nereálným očekáváním je nutné zjistit, jaká je situace na realitním trhu, za kolik se obdobné nemovitosti prodávají v okolí, porovnat ceny za m2. V tom pomůže internet a realitní portály. Když to pak budete (i nezávazně) projednávat s makléřem, nebudete třeba z některých informací zaskočeni.

Při určování ceny musíme vzít v potaz různé faktory, které jí ovlivňují. Neprodává se jen byt. Ten je umístěn v budově, budova má svá specifika, je postavená v nějaké lokalitě, a to vše dohromady má na cenu vliv.

Určující je:

  • Byt – vlastnictví, velikost, patro, vnitřní dispozice, technický stav, orientace, výhled.
  • Dům, ve kterém se byt nachází – architektonické provedení, stav, vzhled.
  • Lokalita – klidná/rušná, atraktivní/běžná, dostupnost MHD, vybavenost, zeleň.
  • Náklady na bydlení, úvěr SVJ či družstva, který se splácí, anuita, opravy v budoucnu.

Kromě racionálního pohledu řada kupujících vybírá byt i pocitově. Máte zajímavý výhled, něco atypického, balkon – velké plus navíc. Důležitý je dojem už při vstupu do domu – upravená, zajímavě řešená hala, čistota, estetické ladění společných prostor – další plusy.

S cenou se dá vždy hýbat. Nemá ale smysl dávat cenu přemrštěnou, o hodně vyšší než u podobných bytů. Asi každému v hlavě proběhne: „Co kdyby!?“ ale po cca 14 dnech inzerce se vidí odezva. Pokud statistika náhledů ukazuje nezájem, nikdo nereaguje, nemá smysl nabízet za nereálnou cenu. Dlouho inzerovaná nemovitost pak budí negativní pozornost a dojem, že je tam něco špatně.

Na trhu realit musíte být realista. Dlouho nabízená nemovitost se doslova ztrácí síti.

KROK Č.2 – DOKUMENTACE

Je důležité mít všechny dokumenty týkající se bytu (LV, nabývací titul, potvrzení o členství v družstvu + nájemní smlouva, rozpis měsíčních služeb, vyúčtování energií, smlouvy s dodavateli, pojišťovnou). Kupující samozřejmě také zajímá hospodaření SVJ nebo družstva, případné úvěry. Pokud prodáváte nemovitost zatíženou hypotékou, zjistěte si v bance, jaké jsou její požadavky u předčasného splacení a případná sankce či poplatek.

KROK Č.3 – PREZENTACE

Nepodceňovat! Dobrá prezentace je nutnost. Na realitních portálech se nabízí spousta nemovitostí a ta Vaše musí v záplavě ostatních nabídek zaujmout.

Ideální stav je, když se nemovitost nabízí prázdná. Aby některá nepůsobila příliš prázdně, lze využít home staging (tomu se budu podrobně věnovat v samostatném článku).

Pokud je nemovitost vybavená zařízením, které nechcete a nepotřebujete (třeba v případě dědictví) je dobré zavčas se těchto věcí zbavit. A není to nic složitého inzertních portály jako je sbazar či bazoš jsou zcela zdarma. Divili byste se, jak některé věci, které považujete za absolutně překážející, mohou být pro někoho zajímavé a využitelné. A byť třeba jen za odvoz. Zbaví Vás to starostí a financí navíc za likvidaci.

Pokud nemovitost ještě užíváte, tak se nedá nic dělat. Je ale nutné uklidit některé věcí, které by při prezentaci působily nadbytečně či rušivě (osobní věci, předměty), zmenšovali prostor. Můžete naskládat do krabic, dát do sklepa a máte vše připraveno na stěhování. Pokud nemáte možnost úložných prostor, lze si je (a levně) pronajmout u specializovaných firem, nabízejících kóje různých velikostí ve svých zabezpečených skladech. A je po starosti. A pak úklid. Pokud se jedná o „vybydlenou“ nemovitost, vyplatí se určitě i vymalovat.

A to nejdůležitější přichází! Focení. Je doba digitální, instagramová a správně pořízená fotka navodí atmosféru. Uklizený prosvětlený pokoj s otevřeným oknem a slunečními paprsky odrážejícími se na okně, hra světla a stínu, výhled z okna, květina na stole, zajímavá dekorace, šálek s kávou na balkonovém stolku, květináč s bylinkami…  to vše udělá divy.

Celková prezentace bytu musí zahrnovat fotografie interiéru, společných prostor domu, okolí a zajímavostí v dané lokalitě, orientační plánek/půdorys, popis a technická data.

A na závěr – nestresujte se. Pokud Vám chybí některý dokument, dá se dohledat např. na katastru nemovitostí, stavebním úřadu, archivu.

Porovnat