A dodávám – není panelák jako panelák, není cihla jako cihla, není novostavba jako novostavba, ba dokonce není prvorepublikový byt jako prvorepublikový byt.
A domy? Tak to je na samostatný článek (někdy příště).
Při určení a dojednání ceny nemovitosti se vychází z mnoha faktorů. A každý, kdo se věnuje našemu oboru, slýchává od prodávajících klientů věty jako:
„Na inzertním portálu jsem viděl obdobně velký byt za X, tak chci také tolik, no vlastně o něco více, mám lepší kuchyň.“ „Soused prodal za X ale před půl rokem, tak nyní budu chtít více, hodnota nemovitostí bude stoupat.“ „V nedalekém developerském projektu se prodávají byty za X ale vůbec se mi ty domy nelíbí, můj byt je útulnější, požaduji Y.“
Od kupujících zase toto:
„O blok dále je také byt na prodej, ovšem levnější, požaduji slevu.“
A od obou:
“Četl jsem… „ „Slyšel jsem…“
Někdo porovnává vizuálně a pocitově, někdo striktně cenu za 1m2. Nebere v potaz další okolnosti, které mají vliv na cenu. Kdo se nepohybuje v oboru realit, nemá pochopitelně takovou velkou možnost srovnání. Neprochází tolika nemovitostmi, nerealizuje obchody a nezná podrobně trh.
I zdánlivě stejné byty mohou být v něčem úplně odlišné.
Panelák – jeden může být opravdu nápaditě zrekonstruovaný, s příjemnými prosvětlenými společnými prostory a designovými vychytávkami, až se vzhledem neliší od novostavby, druhý může být v původním šedém retro vzhledu, bez nové fasády, případně po renovaci, na které se hodně šetřilo nebo proběhla již před pár lety.
O něco více ceněný cihlový byt – jeden může být v domě postaveném před érou paneláků v ranných šedesátých létech, druhý v domě postaveném po roce 1989. Liší se nejen vzhledem ale i materiály.
Vyhledávané prvorepublikové a starší domy – také rozdíl. I tehdy se stavby lišily široký pojetím architektury a záměrem – mohl být krásný dům od slavného architekta s nádhernými stavebními materiály a prvky – mramor, štuky, fresky, druhý jednoduchý účelový dům či pavlačový.
Novostavby – nejsou stejné, podobně jako u předchozí kategorie. Jeden projekt může být jedinečný, navržený významným architektem či studiem, s použitím luxusních materiálů a hi-tech a druhý může být sice hezký ale standardní z běžných materiálů, ekonomicky pojatý.
No a jsme u lokality, ta určuje a ovlivňuje. Lokalita – alfa a omega, základ ceny.
Výslednou cenu pak dotváří patro, výhled, balkon či terasa, umístění v domě, společné prostory či nějaký atypický prvek.
Rozdíly jsou opravdu obrovské a nelze srovnávat nesrovnatelné.